Statut przedszkola Miejskiego
„Kolorowa Kraina” w Strzelinie
(tekst jednolity z dnia 29 listopada 2017r.)
Przedszkole funkcjonuje na podstawie następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r., poz. 1943 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Konwencji Praw Dziecka.
- Przepisów wykonawczych do w/w ustaw.
- Aktu założycielskiego.
- Uchwał Rady Miasta i Gminy Strzelin dotyczących funkcjonowania placówek oświatowych na terenie gminy.
- Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 28 sierpnia 2017 r.
- Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 29 listopada 2017 r.
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Ilekroć w dalszych przepisach niniejszego Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Miejskie Kolorowa Kraina w Strzelinie,
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
(tekst jedn. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.), - Statucie – należy przez to rozumieć niniejszy Statut Przedszkola,
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w przedszkolu,
- wychowankach lub dzieciach oraz rodzicach – należy przez to rozumieć wychowanków przedszkola oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
- nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w przedszkolu,
- organie prowadzącym przedszkole – należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Strzelin,
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem – należy przez to rozumieć Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.
§ 2
- Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Miejskie Kolorowa Kraina w Strzelinie.
- Siedzibą przedszkola są budynki: przy ul. Przedszkolnej nr 1A i nr 1B i dwa przy ul. Sikorskiego nr 6 i nr 7, 57-100 Strzelin.
- Dane kontaktowe przedszkola: telefon: sekretariat ul. Przedszkolna: 71 7501578, Sikorskiego: 713920587, intendentka ul. Przedszkolna: 713920588 e-mail: przedszkole.strzelin@wp.pl, strona www.pmstrzelin.pl
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu: Przedszkole Miejskie Kolorowa Kraina w Strzelinie.
- Organ prowadzący nadał przedszkolu nazwę Kolorowa Kraina w Uchwale Rady Miasta Strzelina z dnia 29 sierpnia 2017 roku.
- Przedszkole jest placówką publiczną, prowadzoną przez Miasto i Gminę Strzelin, organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego zatwierdzonego przez organ prowadzący.
- Zasady finansowania przedszkola z budżetu Gminy określa uchwała budżetowa.
- Przedszkole używa pieczęci:
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE
KOLOROWA KRAINA
W STRZELINIE
Przedszkolna1A, 57–100 STRZELIN
tel. 71 75 015 78
NIP 914-13-50-787 Reg.001012525
Rozdział 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
§ 4
Zadania przedszkola
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 5
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 6
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
§ 7
Za prawidłową organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie przedszkola odpowiedzialny jest Dyrektor, który planuje formy, okres oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
§ 8
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków.
§ 9
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:
1) diagnozowaniu środowiska dziecka,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez dziecko,
4) wspieraniu dziecka z uzdolnieniami,
5) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
6) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
7) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
8) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
9) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
§ 10
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana jest we współpracy z rodzicami i różnymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
§ 11
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana przez nauczycieli i specjalistów.
§ 12
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w formie działań i zajęć specjalistycznych, działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań wychowanków, w tym uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień, a szczególnie:
- działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych wychowanków oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia,
- zindywidualizowanej pracy z dzieckiem na zajęciach ogólnych i specjalistycznych zajęciach edukacyjnych,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych,
- porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
- działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
§ 13
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków, wynikających z:
- szczególnych uzdolnień
- niepełnosprawności
- niedostosowania społecznego
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- specyficznych trudności w uczeniu się
- zaburzeń komunikacji językowej
- choroby przewlekłej
- zaburzeń psychicznych
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- rozpoznanych niepowodzeń edukacyjnych
- zaniedbań środowiskowych
- trudności adaptacyjnych
- odmienności kulturowej
§ 14
O pomoc psychologiczno – pedagogiczną mogą wnioskować także:
- rodzic dziecka/prawny opiekun
- nauczyciel grupy lub specjalista prowadzącego zajęcia z dzieckiem
- poradnia psychologiczno – pedagogiczna
- dyrektor przedszkola
- pomocy nauczyciela
- asystenta edukacji romskiej
- pracownik socjalny
- asystent rodziny
- kurator sądowy
§ 15
W celu organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Dyrektor powołuje Zespół specjalny do opracowania Indywidualnego Programu Terapeutyczno – Edukacyjnego, w którym ustalane są:
- formy udzielania dziecku pomocy
- okres ich udzielania
- wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane
§ 16
Zainteresowania wychowanków oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, dzieckiem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych.
§ 17
Organizowane w przedszkolu konkursy, turnieje stanowią formę rozwoju uzdolnień i ich prezentacji. Wychowankowie awansujący do kolejnych etapów objęci są specjalną opieką nauczyciela.
§ 18
Indywidualizacja pracy z wychowankiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach polega na:
- a) dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych dziecka,
- b) dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych dziecka,
- c) przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania umiejętności dziecka,
- d) umożliwianiu wychowankowi z niepełnosprawnością korzystania ze specjalistycznego wyposażenia i środków dydaktycznych,
- e) różnicowaniu stopnia trudności i form prac podczas zajęć.
§ 19
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizuje się dla dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, które mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy wychowania przedszkolnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli poszczególnych grup.
§ 20
- Porad dla rodziców udzielają, w zależności od potrzeb: nauczyciele, psycholog, lub logopeda.
- Do zadań psychologa należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących wychowanków, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dziecka,
2) przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci i ustalanie na ich podstawie potencjalnych możliwości dziecka wytypowanego drogą obserwacji lub badań, a także zgłaszanych przez rodziców,
3) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka, określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec dziecka, rodziców i nauczycieli,
4) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
5) udział w pracach Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej,
6) badanie i diagnozowanie dojrzałości szkolnej wspólnie z nauczycielem wspomagającym i nauczycielem wychowania przedszkolnego,
7) współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;
8) konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych,
9) opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości sytuacji podopiecznych dzieci, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych instytucji,
10) wspieranie wychowawców grup w działaniach wynikających z programu wychowawczego,
11) opieka nad gabinetem psychologicznym,
12) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Do zadań logopedy należy:
1) przeprowadzenie wstępnych badań dzieci z grupy w celu ustalenia stanu mowy, w tym mowy głośnej i pisma – wytypowanie dzieci do pomocy logopedycznej,
2) diagnozowanie (badania przesiewowe) dzieci pod kątem wady wymowy,
3) prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi,
4) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców,
5) udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej,
6) prowadzenie terapii logopedycznej poprzez prowadzenie raz w miesiącu ćwiczeń logopedycznych we wszystkich grupach przedszkolnych,
7) prowadzenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
8) organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy,
9) udział w pracach Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej,
10) organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym,
11) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 21
- Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym w wyjątkowych sytuacjach mogą być prowadzone w placówce opieki zdrowotnej.
- Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, Dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu Dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
§ 22
Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
1) traktowanie choroby lub deficytu rozwojowego, jako jednej z wielu cech określających osobowość dziecka,
2) pomoc w kształtowaniu prawidłowych relacji ze światem, rozwijaniu poczucia własnej wartości i tożsamości,
3) wszechstronne wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka opartego m.in. na zaspokajaniu potrzeb dziecka, organizowaniu różnych form aktywności, integracji,
4) uczestnictwo wszystkich dzieci razem na zajęciach grupowych, które organizują i prowadzą nauczyciele pracujący w danym oddziale oraz organizowanie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych, reedukacyjnych, specjalistycznych,
5) systematyczne organizowanie współpracy z rodziną dziecka.
§ 23
Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
1.Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej przez:
- a) prowadzenie zajęć w języku polskim, wychowanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, rozwijanie szacunku dla rodziców, języka i wartości moralnych kraju, z którego pochodzi i w którym mieszka, jak i dla innych kultur, a także wychowuje w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia,
- b) wprowadzanie w trakcie zajęć treści związanych z historią, przyrodą, kulturą i tradycją naszego kraju i regionu,
- c) nauczanie religii (katechezę) w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają pisemnie takie życzenie. Zajęcia są prowadzone w oparciu o programy zatwierdzone przez Episkopat polski. W tym czasie dzieci nieuczęszczające na katechezę mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
- d) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.
§ 24
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
§ 25
W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe stymulujące wszechstronny rozwój dziecka. Doboru zajęć dokonuje Dyrektor i Rada pedagogiczna w porozumieniu z organem prowadzącym.
§ 26
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo pod względem fizycznym i psychicznym, w szczególności:
- opiekę nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu sprawują nauczyciele, którym powierzono dany oddział,
- podczas uczestnictwa w zajęciach dodatkowych za bezpieczeństwo dziecka odpowiada nauczyciel prowadzący,
- w celu zapewnienia bezpieczeństwa i właściwej opieki prace nauczyciela może wspomagać zatrudniona pomoc nauczyciela,
- przedszkole przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu oddania dziecka przez rodziców pod opiekę nauczyciela lub opiekuna autobusu pod opiekę nauczyciela,
- w przypadku zauważenia przez nauczyciela symptomów choroby u dziecka, powinien on jak najszybciej skontaktować się z rodzicami lub opiekunami, a w przypadku braku kontaktu skonsultować się z lekarzem,
- w przedszkolu nie mogą być stosowane żadne zabiegi lekarskie (poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach, każde podanie leków w przedszkolu w szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) powinny odbywać się na życzenie rodziców – rodzice powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie określające podanie leku (dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia),
- jeżeli zachodzi taka konieczność nauczyciela, w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa na terenie przedszkola, jak i podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, wspomaga woźna oddziałowa lub osoba wyznaczona przez dyrektora,
- nauczyciel przed przystąpieniem do pracy sprawdza miejsce pracy pod względem bezpieczeństwa; w przypadku stwierdzenia zagrożenia, powiadamia Dyrektora oraz zabezpiecza teren przed dziećmi,
- sprzęty, zabawki, meble, pomoce dydaktyczne oraz inne wyposażenie musi posiadać wymagane atesty i certyfikaty. Nie dopuszcza się do użytku sprzętów zepsutych i uszkodzonych.
- opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem przedszkola, w trakcie wycieczek organizowanych przez przedszkole, sprawują nauczyciele, których opiece powierzono oddziały, a w razie potrzeby – za zgodą Dyrektora – inne osoby, w szczególności rodzice; wyjście poza teren przedszkola (wycieczki, dłuższe spacery) Reguluje Regulamin Wycieczek nadawany przez Radę Pedagogiczną,
- w zakresie czynności, każdy pracownik przedszkola ma obowiązek z zapoznaniem się z procedurami bezpieczeństwa oraz zapisami o przedmiotowym zakresie odpowiedzialności pod względem bezpieczeństwa stanowiska pracy.
- pracownicy administracyjno – obsługowi są odpowiedzialni za prawidłową realizację procedur dotyczących żywienia dzieci oraz higienicznych i bezpiecznych warunków pobytu w pracy.
§ 27
- Nauczyciel sprawujący opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu jest zobowiązany:
- nie zostawiać dzieci bez opieki w godzinach pracy,
- zaznaczać w dzienniku każdą nieobecność dziecka,
- zaspakajać potrzeby psychiczne i fizyczne dzieci w trakcie pobytu w Przedszkolu poprzez:
- zapewnienie dzieciom 3 – letnim odpowiednich warunków do odpoczynku (leżakowania)
- organizowanie różnorodnych zajęć i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu
- zapewnienie dzieciom z alergiami pokarmowymi odpowiedniego wyżywienia
- zapewnienie dzieciom picia na życzenie
- pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych
- urządzać pomieszczenia w sposób funkcjonalny, estetyczny i higieniczny
- informować na bieżąco Dyrektora przedszkola o wszelkich usterkach technicznych, mogących zagrażać bezpieczeństwu dzieci
- przeprowadzić diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
§ 28
- Zadania pracowników niepedagogicznych związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole obejmują:
- zapewnienie opieki w czasie wycieczek i spacerów poza teren przedszkola,
- dbanie o bezpieczeństwo w czasie wydawania posiłków,
- kontrolowanie bezpieczeństwa dzieci w szatni.
§ 29
Zasady odbierania dzieci z przedszkola.
- Rodzic lub upoważniona przez niego osoba do odebrania dziecka z przedszkola osobiście komunikuje nauczycielowi chęć odebrania dziecka z przedszkola.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne pełnoletnie osoby (datowane 18 lat) upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane.
- Upoważnienie wystawia co najmniej jeden rodzic (opiekun prawny) dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem. Upoważnienie zawiera: imię i nazwisko osoby upoważnionej, wskazanie dowodu tożsamości (nazwa dokumentu, jego numer i seria), którym będzie się legitymowała przy odbiorze dziecka, podpis upoważniającego.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości, wskazany w upoważnieniu i na żądanie nauczyciela go okazać. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z jednostki przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczycielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających, agresywnie się zachowująca).
- O wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem.
- W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 17.30, nauczycielka zobowiązana jest powiadomić telefonicznie Dyrektora przedszkola oraz rodziców o zaistniałym fakcie.
- Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczycielka oczekuje z dzieckiem w jednostce przedszkolnej 1 godzinę – do godziny 18.30.
- Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami.
- Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być potwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądowym.
Rozdział 3
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 30
- Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
§ 31
- Przedszkolem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor, powoływany i odwoływany przez organ prowadzący za zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Obowiązki i kompetencje dyrektora.
Dyrektor:
- sprawuje nadzór pedagogiczny wykonując w szczególności następujące zadania:
- planuje organizację i przeprowadza ewaluacje wewnętrzne, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych dzieci,
- opracowuje na każdy rok szkolny program rozwoju przedszkola wykorzystując wyniki ewaluacji wewnętrznej,
- ocenia stan i warunki oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej przedszkola
- powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie;
- dba o poziom i wyniki w pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej;
- tworzy właściwą atmosferę pracy opartą na zasadach wzajemnej życzliwości i szacunku;
- stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychologicznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej, realizuje uchwały Rady podejmowane w ramach jej kompetencji oraz wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych przez Radę Pedagogiczną niezgodnie z przepisami prawa;
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
- wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy, planuje doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
- przyznaje nagrody pieniężne podległym pracownikom po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i uzyskaniu zgody organu prowadzącego, wymierza kary porządkowe i występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień pracownikom placówki po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
- dokonuje – po wysłuchaniu opinii Rady Pedagogicznej – przydziału zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które nauczyciele mają obowiązek wykonywać w ramach wynagrodzenia zasadniczego, a także pozostałych zajęć płatnych dodatkowo,
- wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców.
§ 32
1.W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola,
w zakresie realizacji zadań edukacyjnych uprawnionych do wydawania aktów prawa obowiązujących na terenie przedszkola.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- W ramach kompetencji stanowiących Rada Pedagogiczna:
- zatwierdza plany pracy przedszkola,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
- uchwala statut oraz jego zmiany,
- ustala regulamin swojej działalności,
- zatwierdza regulaminy obowiązujące w przedszkolu,
- zatwierdza inne sprawy wynikające z odrębnych przepisów.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
- projekt planu finansowego przedszkola,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje Dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- powierzenie stanowiska Dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,
- przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora przedszkola na kolejny okres.
- Rada Pedagogiczna ma prawo:
- wymagać od Dyrektora realizacji uchwał podjętych w ramach kompetencji stanowiących,
- dwukrotnie w ciągu roku otrzymać od Dyrektora przedszkola ogólne wnioski
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, - do udziału jej przedstawiciela w zespole oceniającym nauczyciela w przypadku odwołania od poprzednio ustalonej oceny,
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Inicjatorem zwołania zebrania Rady Pedagogicznej może być:
- Dyrektor przedszkola,
- co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej,
- organ prowadzący,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
§ 33
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców, która stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- występowanie do Dyrektora, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola,
- opiniowanie programu wychowania przedszkolnego,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola.
- opiniowanie pracy nauczyciela stażysty.
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
§ 34
- Poszczególne organy Przedszkola współdziałają tak aby:
- zapewniały każdemu z nich możliwości działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych ustawą,
- umożliwiały rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola,
- zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola w zakresie planowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach.
- Ustala się następujące zasady współdziałania organów przedszkola:
- każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na dany rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są Dyrektorowi przedszkola w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi przedszkola,
- każdy organ przedszkola, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego,
- organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
§ 35
- Spory kompetencyjne między organami przedszkola rozstrzyga Dyrektor poprzez spotkania negocjacyjne.
Organy ustalają między sobą formy ich rozstrzygnięcia.
1) Dopuszcza się w rozstrzyganiu sporów udział osób spoza przedszkola.
2) W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu na terenie przedszkola, każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, jeżeli tak stanowią odrębne przepisy.
Rozdział 4
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 36
Przedszkole organizuje swoją pracę na podstawie przepisów prawa ujętych w odpowiednich ustawach i rozporządzeniach, aktualizowanych na bieżąco przez dyrektora placówki.
§ 37
Jednostki organizacyjne
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- W Przedszkolu tworzy się oddziały uwzględniające oczekiwania rodziców:
- na czas realizacji podstawy programowej oddziały są czynne 5 godzin dziennie,
- oddziały czynne powyżej 5 – ciu godzin dziennie.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 dzieci.
- Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w oddziale może być mniejsza niż 25.
- Liczba dzieci w utworzonym w przedszkolu oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20.
§ 38
Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza
- Organizacja pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej odbywa się w oparciu o:
- podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- na podstawie zestawu programów wychowania w przedszkolu, uchwalonego na zebraniu Rady Pedagogicznej, na dany rok szkolny. Wyboru programu dokonuje nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem lub osoba prowadząca zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.
- wczesne wspomaganie,
- zajęcia rewalidacyjne
- Dyrektor przedszkola dopuszcza do użytku w Przedszkolu przedstawiony przez nauczycieli program wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii jest dostosowany do możliwości rozwojowych i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lata – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat około 30 minut.
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci
z niepełnosprawnościami lub upośledzeniem w stopniu lekkim, na zasadach określonych
w odrębnych przepisach. - Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
- W Przedszkolu mogą być prowadzone inne dzienniki zajęć uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania. Sposób ich dokumentowania określają odrębne przepisy.
§ 39
Oddziały w przedszkolu
- Przedszkole jest wielooddziałowe i rozmieszczone w budynkach:
– w budynku przy ul. Przedszkolnej 1A
– w budynku przy ul. Przedszkolnej 1B
– w budynku przy ul. Sikorskiego 6
– w budynku przy ul. Sikorskiego 7
- Organ prowadzący zapewnia Dyrektorowi przedszkola warunki do sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§ 40
Oddziały integracyjne
Jeżeli w przedszkolu zostanie zorganizowany oddział integracyjny zatrudniani są dodatkowo nauczyciele posiadający specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne.
§ 41
- W przedszkolu może powstać oddział integracyjny za zgodą organu prowadzącego.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 5 lat nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w przedszkolu wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych.
- Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w oddziale integracyjnym może być wyższa niż 20 i wyższa niż 5 dzieci niepełnosprawnych, jeżeli dziecko uczęszczające do tego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego.
- Doboru dzieci do oddziału integracyjnego dokonuje Dyrektor przedszkola za zgodą ich rodziców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów niepełnosprawnych.
- Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. Organizacja pracy następuje w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Opinię o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, wydają zespoły orzekające działające w publicznych Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
§ 42
Zasady ogólne wynikające z przepisów prawa
- Oddział integracyjny – należy przez to rozumieć oddział, w którym dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi dziećmi, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127.
- Dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych udzielana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna.
- Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami, w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania.
- Przedszkola z oddziałami integracyjnymi zapewniają dzieciom niepełnosprawnym realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, zajęcia rewalidacyjne.
- W przedszkolach z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
§ 43
Zasady postępowania dyrektora przedszkola
- Uzyskuje akceptację organu prowadzącego
- Zawiadamia przedstawicieli rodziców o zamiarze uruchomienia oddziału integracyjnego.
- Zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego lub umożliwia swoim nauczycielom, zdobycie odpowiednich kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej.
- Opracowanie przez zespół nauczycieli i specjalistów koncepcji merytoryczno -organizacyjnej dotyczącej funkcjonowania oddziału integracyjnego (wykaz kadry pedagogicznej, rodzaje niepełnosprawności dzieci, charakterystyka bazy i posiadanego sprzętu specjalistycznego i formy pracy, metody pomocy, z uczniami niepełnosprawnymi, formy integracji społecznej zespołu klasowego itp), tzw. pakiet integracyjny.
§ 44
Zasady postępowania organu prowadzącego
Organ prowadzący podejmuje uchwałę intencyjną (decyzje, postanowienie) o utworzeniu oddziału integracyjnego w danym przedszkolu, którą przesyła do dyrektora przedszkola.
§ 45
Zasady organizacji zajęć w oddziale integracyjnym
- Przedszkole zatrudnia nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym, w celu organizowania kształcenia integracyjnego a w szczególności: w zakresie doboru treści programowych i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi oraz prowadzenia bądź organizowania różnego rodzaju form pomocy psychologicznej i pedagogicznej oraz zajęć rewalidacji indywidualnej
- Nabór dzieci do oddziału integracyjnego oparty jest na pełnej dobrowolności i akceptacji idei integracji przez rodziców dzieci chorych i zdrowych.
1) Dzieci niepełnosprawne do oddziału integracyjnego przyjmowane są na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego wydanego przez zespół orzekający przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
- Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli zawiera nowy katalog niepełnosprawności dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym oraz wskazuje jedynie górną granicę liczby dzieci niepełnosprawnych w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym. Od 1 września 2017 liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym może wynosić:
- dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera nie więcej niż 4,
- dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi nie więcej niż 4,
- dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących nie więcej niż 8,
- dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie więcej niż 8,
- dla dzieci niewidomych i słabowidzących nie więcej niż 10.
- W oddziale pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli, w tym co najmniej jeden nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym – zatrudniony w wymiarze ustalonym przez Dyrektora placówki. Stanowią oni zespół odpowiadający za organizację pracy i realizację programów nauczania w odniesieniu do poszczególnych dzieci w oddziale.
- Każde dziecko niepełnosprawne otrzymuje opinie o postępach; przygotowuje ją zespół nauczycieli do końca czerwca każdego roku szkolnego.
- Rodzice dzieci mają możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktyczno wychowawczym.
- Szczegółowe planowanie pracy przez w/w zespół odbywa się w systemie rocznym
- Nad pracą i funkcjonowaniem oddziału integracyjnego czuwa Dyrektor placówki.
- Do pomocy zobowiązane są specjalistyczne placówki oświatowe, do których zalicza się:
- Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne,
- Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli,
- Kuratorium Oświaty.
§ 46
Opieka nad oddziałami
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby nauczyciel prowadził dany oddział przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
Rozdział 5
WYCHOWANIE, NAUCZANIE I OPIEKA
§ 47
Organizacja wychowania, nauczania i opieki nad dzieckiem
- Organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- ogólną liczbę godzin pracy finansowych ze środków przydzielanych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 48
Ramowy rozkład dnia
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów) dzieci.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
§ 49
Funkcjonowanie przedszkola
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole na wniosek dyrektora.
- Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin.
- Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 5 godzin dziennie.
- Przedszkole czynne jest od godziny 630 do godziny 1630.
- Zmianę organizacji pracy przedszkola przewiduje się w okresie przerw urlopowych, świątecznych, ferii i innych, a dotyczy to w szczególności:
- zmniejszenia liczby oddziałów w przypadku, gdy zmniejszy się frekwencja dzieci
w Przedszkolu z uwagi na przerwę w pracy szkół, - w przypadku ponad 50 % frekwencji dzieci w oddziale spowodowanej chorobą,
- dużej absencji nauczycieli (liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25).
- W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe. Przy ich organizacji uwzględnia się potrzeby rozwojowe i możliwości dzieci.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale do pracy wychowawczo – dydaktycznej wraz z wyposażeniem i zapleczem sanitarnym,
- aulę,
- szatnie dla dzieci,
- ogrody przedszkolne wraz z wyposażeniem,
- kuchnie i zaplecza kuchenne z wyposażeniem,
- pomieszczenia administracyjno – gospodarcze.
- Zasady organizacji pracy określa Regulamin Pracy Przedszkola.
- Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z wyżywienia.
- Wysokość opłaty za wyżywienie dziecka ustala Dyrektor przedszkola na podstawie uchwały Rady Gminy. Obejmuje ona koszt zakupu surowca przeznaczonego na przygotowanie posiłków.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący przedszkole w odrębnych aktach wydawanych przez ten organ.
- Termin pobierania odpłatności za wyżywienie ustala Dyrektor przedszkola.
- przy korzystaniu z trzech posiłków – 100% dziennej stawki żywieniowej
- przy korzystaniu z dwóch posiłków – 80% dziennej stawki żywieniowej
- przy korzystaniu z jednego posiłku (obiadu) – 50% dziennej stawki żywieniowej
- przy korzystaniu z jednego posiłku (śniadania) – 30% dziennej stawki żywieniowej
- Za każdy dzień nieobecności w przedszkolu rodzicom przysługuje w następnym miesiącu zwrot kosztów.
- Rodzice zobowiązani są do podpisania umowy korzystania z usług przedszkola oraz przestrzegania terminu dokonywania opłat (od 5 do 15 każdego miesiąca).
§ 50
Pracownicy przedszkola
- Pracownikami Przedszkola są:
- Dyrektor,
- wicedyrektor,
- nauczyciele,
- pracownicy administracji i obsługi.
- Liczbę pracowników na dany rok szkolny, na wniosek Dyrektora, ustala organ prowadzący przedszkole w zależności od ilości dzieci, potrzeb i wymogów organizacyjnych placówki.
- Zasady zatrudniania, zwalniania, oceniania, wymagania kwalifikacyjne, prawa i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane do niej przepisy wykonawcze.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do znajomości i stosowania przepisów BHP obowiązujących w placówkach oświatowych oraz zgodnie z tymi przepisami do poddawania się regularnie okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP.
- Każdy pracownik Przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych aspektów działalności przedszkola.
- Wszyscy pracownicy winni dbać o dobre imię placówki, strzec jej mienia i szanować dobro społeczne.
§ 51
Wicedyrektor
1.W przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
- Powierzenie stanowiska wicedyrektora, a także odwołanie z niego dokonuje Dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej i organu prowadzącego.
- Dyrektor może odwołać nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora w przypadku:
1) złożenia przez nauczyciela rezygnacji ze stanowiska,
2) ustalenia negatywnej pracy lub ustalenia negatywnej oceny wykonania powierzonych zadań,
3) utraty zaufania Dyrektora, rady pedagogicznej lub rady rodziców.
- Zakres kompetencji wicedyrektora określa Dyrektor przedszkola.
- Wicedyrektor przedszkola:
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- realizuje uchwały Rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
- zastępuje Dyrektora w czasie jego nieobecności w przedszkolu.
- Do obowiązków wicedyrektora należy:
- realizowanie ustalonego pensum godzin dydaktycznych,
- współudział w planowaniu, wykonywaniu i dokumentowaniu ewaluacji wewnętrznej przedszkola,
- organizowania nauczania indywidualnego oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieci z orzeczeniami i opiniami,
- znajomość prawa oświatowego, ustaw, rozporządzeń i przepisów wykonawczych dotyczących funkcjonowania przedszkola,
- bieżące informowanie Dyrektora o problemach kadrowych i organizacyjnych występujących w przedszkolu,
- wykonywanie innych czynności dotyczących funkcjonowania placówki zleconych przez Dyrektora,
- pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz sprawowanie opieki nad dziećmi, stwarzanie im warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
§ 52
Zastępowanie Dyrektora
- W przypadku nieobecności Dyrektora, zastępuje go wicedyrektor.
- Zakres odpowiedzialności wicedyrektora podczas nieobecności w pracy Dyrektora:
1) odpowiada jednoosobowo za całokształt przedszkola,
2) odpowiada za pełną i terminową realizację powierzonych przez Dyrektora zadań, w szczególności za przestrzeganie przez nauczycieli i pracowników obsługi dyscypliny pracy,
3) odpowiada materialnie za powierzone mienie.
- Zakres uprawnień wicedyrektora podczas nieobecności w pracy Dyrektora:
- ma prawo – w przypadku jawnego naruszenia dyscypliny pracy przez nauczyciela lub pracownika obsługi do podjęcia decyzji w sprawie oraz wystąpienia z wnioskiem o jego ukaranie do Dyrektora przedszkola,
- podejmuje decyzje w sprawach bieżących i pilnych,
- podpisuje dokumenty z upoważnienia Dyrektora,
- współdziała z organem prowadzącym oraz innymi instytucjami,
- kieruje pracą nauczycieli, sekretariatu, personelu, obsługi.
§ 53
Nauczyciele
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną, jest odpowiedzialny za jej jakość:
- realizuje obowiązki zgodnie z art. 6 Karty Nauczyciela,
- planuje pracę w oparciu o program wychowania przedszkolnego,
- planuje tematykę cykliczną wspólnie z dziećmi.
- Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentuje ją:
- sposób prowadzenia dokumentacji dotyczącej obserwacji określa Rada Pedagogiczna na swoim zebraniu w miesiącu sierpniu,
- obserwacje dzieci wykorzystywane są do zindywidualizowania procesu wychowawczo – dydaktycznego.
- Nauczyciel prowadzi analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony osób i placówek w tym celu powołanych.
- Nauczyciel placówki ma status funkcjonariusza państwowego.
§ 54
- Pracownikami obsługi w przedszkolu są:
- kucharka,
- pomoc kuchenna,
- woźna oddziałowa,
- pomoc nauczyciela,
- robotnik wykwalifikowany/konserwator.
- Kucharka obowiązana jest:
- przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
- przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie,
- prowadzić magazyn podręczny,
- utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
- brać udział w ustalaniu jadłospisów.
- Pomoc kuchenna obowiązana jest:
- pomagać kucharce w sporządzaniu posiłków,
- zmywać i utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt i naczynia kuchenne,
- wykonywać inne polecenia kucharki wynikające z bieżących potrzeb pracy w kuchni.
- Woźna oddziałowa obowiązana jest:
- spełniać czynności obsługowe i opiekuńcze w stosunku do wychowanków polecone przez nauczycielkę danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,
- utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach,
- Pomoc nauczyciela obowiązana jest:
- spełniać czynności opiekuńcze i wychowawcze w stosunku do wychowanków polecone przez nauczycielkę danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,
- wspomagać nauczyciela w realizacji zajęć dydaktycznych.
- Robotnik wykwalifikowany/konserwator obowiązany jest:
- dokonywać bieżących zakupów i dostarczać je do przedszkola w określonym czasie,
- wykonywać prace gospodarcze i konserwatorskie możliwe do wykonania we własnym zakresie,
- utrzymywać w czystości otoczenie przedszkola,
- zamiatać i odśnieżać przynależny do przedszkola odcinek ulicy i chodnika,
- Pracownikami administracji i obsługi w przedszkolu są:
- intendent
- sekretarka
- kadrowa
- Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy:
- sprawowanie nadzoru nad żywieniem w przedszkolu,
- prowadzenie dokumentacji i spraw pracowniczych,
- kontrolowanie dokonywanych przez rodziców wpłat na konto za wyżywienie i pobyt dzieci w przedszkolu,
- prowadzenie stosownej dokumentacji wymaganej odrębnymi przepisami.
§ 55
Rodzice
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
- zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy przedszkola oraz programem wychowania przedszkolnego w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, psychologa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy,
- przekazywanie Dyrektorowi przedszkola wniosków dotyczących pracy przedszkola;
- przekazywanie opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez swoje przedstawicielstwo (Radę Rodziców).
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola w czasie ustalonym przez przedszkole, terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług przedszkola.
§ 56
Współpraca z rodzicami
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci w następującej formie i na następujących zasadach:
- współdziałanie rodziców i nauczycieli ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki,
- przedszkole jest dla rodziców terenem przyjaznym, otwartym, gdzie własne kompetencje zawodowe i pasje rodziców mogą być wykorzystane przy planowaniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
- rodzice mają możliwość przekazywania informacji o dziecku w sposób bezpośredni lub telefonicznie oraz podczas spotkań z nauczycielami,
- przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współpracy: konsultacje (w miarę bieżących potrzeb), zebrania grupowe (dwa razy w roku), zajęcia otwarte, pomoc w organizacji wycieczek i udział w nich, pomoc w organizacji imprez przedszkolnych i udział w nich, podejmowanie działań mających na celu wzbogacenie i doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne, seminaria, warsztaty, pogadanki tematyczne dotyczące zagadnień interesujących rodziców, udział w projektach realizowanych przez dzieci, wspólna praca z dziećmi – projekty plastyczne.
- Formy współdziałania przedszkola z rodzicami obejmują:
- zebrania grupowe
- zajęcia otwarte
- konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielami, psychologiem, logopedą (w zależności od potrzeb),
- kąciki informacyjne dla rodziców
- spotkania dla rodziców
- tablice ogłoszeń, wystawy prac dzieci;
- uroczystości i spotkania okolicznościowe konkursy dla dzieci, według harmonogramu imprez).
Rozdział 6
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 57
- Wychowaniem przedszkolnym obejmowane są dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Obowiązek szkolny dzieci, o których mowa w ust.2. może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może zostać przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku z zastrzeżeniem, iż dziecko powinno być dojrzałe emocjonalnie i wykazywać się samodzielnością.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Podstawową rekrutację ogłasza Dyrektor przedszkola w formie: pisemnego ogłoszenia w przedszkolu, ogłoszenia na stronie internetowej.
- „Regulamin rekrutacji dzieci do przedszkola” jest dostępny do wglądu na każde życzenie rodzica u dyrektora przedszkola oraz na stronie internetowej placówki.
- Zapisów dzieci dokonuje Dyrektor przedszkola na podstawie karty zgłoszenia wypełnionej przez rodziców (prawnych opiekunów).
- Zapisu dokonuje się w dniach 1 marca do 30 kwietnia w tym samym roku, w którym dziecko rozpocznie uczęszczanie do przedszkola.
- Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjmowane do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o stanie zdrowia i poziomie rozwoju umysłowego.
- W przypadku zgłoszenia większej liczby dzieci niż limit posiadanych miejsc, Dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną, która decyduje w oparciu o kryteria przyjęć, które dzieci są przyjęte do przedszkola.
- Dyrektor powiadamia rodziców o wynikach pracy komisji wywieszając listę dzieci przyjętych do przedszkola.
- Dokumentację o przyjęciu dzieci przechowuje się w kancelarii przedszkola.
- W miarę wolnych miejsc do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci sukcesywnie w ciągu całego roku.
- Szczegółowe zasady rekrutacji do przedszkola określa Regulamin Rekrutacji obowiązujący w przedszkolu.
- Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby,
- indywidualnego nauczania w określonych przypadkach,
- korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu,
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym,
- spokoju i samotności gdy tego potrzebuje,
- indywidualnego procesu i własnego tempa i rozwoju,
- możliwości zwrócenia się o pomoc do wszystkich pracowników przedszkola,
- zdobywania i rozwijania wiedzy i umiejętności.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
1) szanować kolegów i wytwory ich pracy, 2) nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki, 3) szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu; 4) dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa; 5) przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa; 6) sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne; 7) przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych; 8) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
- Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone: 1) ustną pochwałą nauczyciela, 2) pochwałą do rodziców, 3) nagrodą rzeczową (naklejką), 5) pochwałą dyrektora,
- Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w przedszkolu:
- rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania,
- odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń, jakie stwarza,
- odsunięciem i pozostawieniem dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcie od zabawy,
- powtarzanie poprawnego zachowania,
- czasowe ograniczenie uprawnień do wybranych zabawek,
- w przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
- Realizacja uprawnień dziecka do właściwych i należytych warunków pobytu w przedszkolu, zapewniających bezpieczeństwo i służących zaspakajaniu jego potrzeb odbywa się poprzez:
- umieszczenie planów ewakuacji przedszkola w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu Przedszkola,
- przeprowadzania prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach,
- zapewnienie na terenie przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób,
- oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie przedszkola ze śniegu i lodu,
- utrzymywanie urządzeń higieniczno – sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej,
- zapewnienie w pomieszczeniach przedszkola właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania;
- dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci do wymagań ergonomii,
- utrzymywanie kuchni i stołówki w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie,
- wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć,
- zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole;
- zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury co najmniej 18°;
- wyposażenie przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania;
- zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren przedszkola, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi;
- zapewnienie dziecku uległemu wypadkowi opieki, sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy.
- Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
1) Zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole, powyżej 1 okresu płatności,
2) 3 krotne spóźnianie się z odpłatnością za przedszkole (po 15 dniu miesiąca),
3) Braku usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni
4) Niedostosowania dziecka do grupy (np. silna agresja) zagrażającego zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach środków, jakimi dysponuje przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z psychologiem sprawującym opiekę nad dziećmi,
5) Uchylania się rodziców (prawnych opiekunów) od współdziałania z nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad jednolitego oddziaływania wychowawczego;
6) Braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka objętego rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, a także dzieci mające prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków dokonuje Dyrektor stosując poniższą procedurę:
1) upomnienie ustne rodziców/opiekunów przez Dyrektora,
2) wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru,
3) wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności,
4) ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa – negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami,
5) zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych (np. GOPS, PPP…),
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej przedszkola.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
- Informację o wykreśleniu dziecka z rejestru dzieci przedszkola Dyrektor przedszkola przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom) w formie pisemnej.
- Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci z przedszkola stanowi także:
- rezygnacja rodzica z usług przedszkola,
- zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki,
- umieszczenie dziecka w innym przedszkolu (np. w wyniku przeprowadzonej rekrutacji).
Rozdział 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 58
- Niniejszy Statut reguluje organizację i zakres działania przedszkola.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Organem uprawnionym do uchwalania zmiany Statutu jest Rada Pedagogiczna.
- Zmiany Statutu dokonywane są w formie uchwały Rady Pedagogicznej.
Statut Przedszkola uchwalony przez Radę Pedagogiczną dnia 29.11.2017r.
Aneks nr 1 do Statutu Przedszkola Miejskiego „Kolorowa Kraina” w Strzelinie
Na podstawie:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r., poz. 1943 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Konwencji Praw Dziecka.
- Przepisów wykonawczych do w/w ustaw.
- Aktu założycielskiego.
- Uchwał Rady Miasta i Gminy Strzelin dotyczących funkcjonowania placówek oświatowych na terenie gminy.
- Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 28 sierpnia 2017 r.
- Uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 29 listopada 2017 r.
wprowadza się następujące zmiany do Statutu Przedszkola Miejskiego „Kolorowa Kraina” w Strzelinie:
- W 12 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie
3.zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne, innych o charakterze terapeutycznym
- W 15 otrzymuje nowe brzmienie
W celu organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dyrektor powołuje Zespół pomocy ds. psychologiczno- pedagogicznych, w którym ustalane są:
- formy udzielania dziecku pomocy
- okres ich udzielania
- wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane
- 19 zostaje uchylony
- W 26 ust. 6 zostaje uchylony
- W 53 dopisano Wychowawca i Nauczyciel
- W 53 ust 1 otrzymuje nowe brzmienie
- Wychowawca i Nauczyciel
- realizuje obowiązki zgodnie z art. 6 Karty Nauczyciela oraz Regulaminu obowiązków Wychowawcy i Regulaminu obowiązków Nauczyciela,
- planuje pracę w oparciu o program wychowania przedszkolnego,
- planuje tematykę cykliczną wspólnie z dziećmi.
- W § 53 do ust. 2 dopisano Wychowawca i Nauczyciel
- Wychowawca i Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
- W § 53 do ust. 3 dopisano Wychowawca i Nauczyciel
- Wychowawca i Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W § 53 do ust. 4 dopisano Wychowawca i Nauczyciel
- Wychowawca i Nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentuje ją:
- sposób prowadzenia dokumentacji dotyczącej obserwacji określa Rada Pedagogiczna na swoim zebraniu w miesiącu sierpniu,
- obserwacje dzieci wykorzystywane są do zindywidualizowania procesu wychowawczo – dydaktycznego.
- W § 53 ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie
- Wychowawca prowadzi analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej.
- W § 53 do ust. 6 dopisano Wychowawca i Nauczyciel
- Wychowawca i Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony osób i placówek w tym celu powołanych.
- W § 53 do ust. 7 dopisano Wychowawca i Nauczyciel
- Wychowawca i Nauczyciel placówki ma status funkcjonariusza państwowego.
- W § 55 ust. 2 pkt 2 zostaje uchylony
- W § 55 do ust. 2 dopisano pkt 4, który otrzymuje brzmienie
4) przyprowadzanie do przedszkola dziecka zdrowego.
- W § 57 ust. 11 pkt 14 otrzymuje nowe brzmienie
- zapewnienie dziecku uległemu wypadkowi opieki, sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy i poinformowanie telefoniczne prawnych opiekunów dziecka.
Powyższe zmiany do Statutu Przedszkola Miejskiego „Kolorowa Kraina” w Strzelinie Rada Pedagogiczna uchwaliła na posiedzeniu w dniu 17 października 2019 r.